life's a beach!

3 april 2010 - Airlie Beach, Australië

G'day!

Na bijna drie maanden super relaxed, heerlijk genietend reizen komt de terugreis nu echt dichtbij. Daarom nog ff een update from the tropical Australian eastcoast. Na New Castle zijn we via een coastal route naar Port Macquirie gegaan, hier het Koala Hospital bezocht en de volgende dag weer door naar het iets landinwaarts gelegen dorpje Bellingen. Een mooie cottage guesthouse gevonden en drie dagen opgegaan in het rustige landelijke leven in een groen dorpje met een 19e eeuwse uitstraling. Van hieruit ook het Dorrigo National Park bezocht, waar we terug van onze wandeling naar een waterval opeens een behoorlijke redbelly black snake op ons pad troffen. Oeps, that's Australian wildlife dat je overal kan tegenkomen. Vanuit Bellingen via wat mooie kustplaatsjes (o.a. lunch in Lennox Head) naar beautiful Byron Bay. Niet voor niks een van de hotspots van de oostkust. Relaxte guesthouse en na ontbijtje op de veranda drie dagen op rij lekker op pad ( strand, wandeling langs kustpad naar vuurtoren, shops en restaurants in het stadje), gewoon easy going en wel behoorlijk drukker dan Arjan's trip in '93 maar nog steeds beautiful Byron. De volgende bestemming was Surfers Paradise. Absoluut het tegenovergestelde van rustig en relaxed , maar ff twee dagen in de volgebouwde strip aan de GoldCoast hoort ook bij de trip. We sliepen meteen maar in het allerhoogste gebouw van Australie (ruim 300 meter hoge Q-Tower) en zijn 's avonds gaan eten bij het Versace hotel... luxe, maar ook erg lekker! Leuk, maar daarna weer snel verder naar de snelst groeiende stad van het land, Brisbane. De eerste dag naar de hippe Fortituide Valley en de volgende dag langs de rivier gelopen en 's avonds een topavond bij Rene & Maartje die we hadden ontmoet met onze ballonvaart in Nieuw-Zeeland. Zij wonen sinds 2 jaar in Brisbane dus weten inmiddels hoe ze een goeie Aussie BBQ moeten maken. Wij zorgden voor de alcoholische versnaperingen en met z'n vieren erg gezellig op z'n Hollands met een Australisch vakantiegevoel gezeten. Vanuit Brisbane in noordelijke richting via het mooie Glass House Mountains NP naar Noosa. Super plekje aan de Noosa River gevonden. Paar daagjes chillen aan het strand in Noosa, kayakken op de rivier, gave markt in Eumundi (goed voor de souveniers!) en een lange dachttocht gemaakt met een 4WD trip naar het Fraser Island. Grootste zandeiland ter wereld met  paar prachtige meren, scheuren over het 70 miles beach, coloured sand, schipwrak en heldere waterbronnen. Toffe gids en leuke groep, dus weer een awesome trip. Noosa voelde als een soort minivakantie tijdens onze reis, leuk hoor op vakantie! De volgende twee dagen waren vooral van logistieke betekenis, dik 1000 km over de Bruce Highway 1. Weinig spectaculaire uitzichten en goed houden aan de snelheid (meestal 100km per uur) want zo nu en dan weer een scanner of tegmoetkomende politieauto met fanatiek scannende cops. Nachtje geslapen in Rockhampton en de volgende dag aangekomen in Airlie Beach. Dit is vooral een trekker vanwege de Whitsunday Islands en het Great Barrier Reef en ons hoofddoel was om dit vanuit de lucht en in het water te zien. Dus dit gecombineerd via een schitterende dagtrip met een watervliegtuig (deze konden we nog wel toevoegen aan onze luchtballon en Cessna vliegavonturen in NZ). Met 5 andere mensen en de piloot vertrokken vanuit Airlie Beach en over wat vd  Whitsunday eilanden gevlogen om te landen bij het prachtige witter dan witte zand van Whithaven Beach. Hier een uurtje rondgelopen, champagne gedronken .. en uiteindelijk doornat geworden van een tropisch buitje. Supergaaf, maar het mooiste moest nog komen door een kwartiertje verder te vliegen en boven het outer reef te komen. Indrukwekkend om het Great Barrier Reef  van bovenaf te zien. Dan krijg je pas een gevoel van de enorme grootte (totaal 3500 km lang van noord naar zuid), de variatie in het rif en zeker het romantische rif in de vorm van een hart maakt de dag compleet. Natuurlijk helemaal omdat ook we naast een bootje op het rif zijn geland en hiermee naar een prachtig rif zijn gevaren voor een uur fantastisch snorkelen (ging ook prima met Martine) tussen prachtige vormen en kleuren koraal en een enorme hoeveelheid vissen (no sharks!). Wauw, wat een dag, absoluut een vd topdagen tijdens onze reis. Vandaag gaan we langzaam door in noordelijke richting. Nog een paar mooie plekken op ons programma en natuurlijk Martine's verjaardag goed vieren op 10 april. Op 12 april vertrekken we vanuit Cairns naar Singapore. Daar nog 2 dagen wat Asian flavour en 15 april landen we weer op Schiphol. We hebben onze fantastische reis er bijna opzitten. Gaaf dat we nog ff hebben, maar ook weer super leuk om jullie straks allemaal weer te zien en spreken. We nemen veel mooie indrukken, verhalen en foto's (lukt nu helaas niet om een aantal toe te voegen) mee terug en je/jullie zijn van harte welkom om die samen met jullie 2010 belevenissen door te nemen op de Stationsstraat!! CU all soon en allemaal een dikke zoen.