Awesome New Zealand & super Sydney

14 maart 2010 - Sydney, Australië

G'day everybody,

Het heeft ff geduurd (te druk met onbegrensd genieten en veel te lekker weer om in en internetcafé te gaan zitten) maar hier dan eindelijk weer een update vanuit Australië.

Eerst nog even terug naar onze tijd in Nieuw Zeeland. Na onze ballonvaart in Christchurch zijn we via de Arthur's Pass overgestoken naar de westkust. In het Arthur's Pass National Park hebben we twee mooi wandeltochten gemaakt, vooral het aankomen bij een 'false' glacier (zie foto) na een prachtige tocht was te gek. Daarna via de Lewis Pass en Hamner Springs weer terug naar de Oostkust om te whale watchen bij Kaikoura. Wauw wat hadden we daar een mazzel, maar liefst 4 mega grote walvissen gezien en twee daarvan zelfs een zgn. 'bridge' zien maken (volledig los een sprong boven het water), het viel niet mee dit te timen met de camera, maar op de foto toch een staartvin die nog een klap geeft voordat de walvis honderden meters naar beneden duikt.  De laatste week op het zuideiland zaten we in de noordpunt. Deels in het Marlbourough gebied (rondom Blenheim), hier met name veel heerlijke Sauvignon Blancs en Shiraz gedronken op mooie wineries en ook het supergave Wine Festival meegemaakt,ruim 80 wijnhuizen om wijntjes te drinken en Nieuw Zeelandse topartiesten om de 10.000 bezoekers te vermaken. Supergaaf, prachtig zonnig weer, leuk publiek, ongelovelijke locatie op een winerie omgeven door heuvels en topmuziek (tip: check Gin Wigmore op i-tunes)! Yep, a good life ain't bad. De andere kant van de noordpunt zaten we in Nelson en Takaka. Mooie ritjes door de bergen, prachtige kustlijn en met name bij de Farewell Spit een heerlijk einde van de wereld gevoel met prachtige natuur (zie foto met Martine op het strand). Daarom gereageerd op een advertentie voor een scenic flight bij de Farewell Spit en deels Abel Tasman National park. Telefonisch afgesproken voor de volgende dag en wat bleek: onze pilot Jim was dik in de 70 (voorzien van behoorlijke  bril met jampot glazen en een don't worry mentaliteit) en z'n Cessna vliegtuig was ook vanuit de jaren 60! Maar inderdaad don't worry, het vliegtuig helpen het grasveld opduwen, met z'n vieren (ook Engelse dame) het vliegtuig ingekropen en na 50 meter gas geven op het weiland al los en een uurtje prachtig rondgetoerd. Behoorlijk windje en ondanks deze turbulentie okselfris weer geland, hhhmm lekker weer vast voet en na deze onvergetelijke ervaring voorlopig genoeg luchtavonturen. Na 16 dagen Zuideiland de geweldige ferry overtocht naar het Noordeiland voor nog eens 16 dagen. In Wellington zouden we contact opnemen met Rob (van de spellenclub uit Warmenhuizen), maar terwijl we 's middag na aankomst eerst een bakkie namen in Cuba Street liep Rob daar opeens ook binnen met een flinke baard en mager bekkie (hij gaat fietsend door het land). Heel toevallig en heel gezellig. Eerst met z'n drieën en 's avonds Arjan & Rob een mannenavondje met bier en goede gesprekken. Daarma een flinke rit gemaakt naar New Plymouth aan de westkant van het eiland. Dit gebied wordt vooral bepaald door de vulkaan Mt Egmond/Taranaki. Via de geweldige en iets wat bizarre rit over de Forgotten World Highway richting het centrum van het Noordeiland. In Turangi hebben we ons gestationeerd in een cabin. In dit zoals zovele Nieuw Zeelanse plaatsje rustige en enigszins jaren 70 aandoende dorpje was een supermarkt voor ons trekkingavontuur de volgende dag en een take away Chinees voor de nodige koolhydraten.... De volgende dag om 7 uur 's ochtend opgepikt en met een busje naar de startplek van de terecht bewierookte Tongariro Crossing gebracht (zie foto). Om 8 uur aan de wandel en langs (en over!) prachtige paden en uitzichten (vulkanen, o.a. de zgn. Mount Dome uit de film Lord of the Rings, emerald lakes, de Red Crater, etc) de tocht van circa 20 km rond een uurof half 4 volbracht. Supergaaf om dit samen te beleven. S avonds weinigpuf meer over en de volgende dag weer relaxed cruisend naar art deco stad Napier.. en laat daar nu precies op dat moment het jaarlijkse art deco festival zijn. Vet gaaf, bijna iedereen op straat verkleed in jaren 40 kleding (zie foto, waarop           hoedje van Arjan ons nog een beetje deed 'inblenden in the crowd') en ruim 300 prachtige oude auto's overal in het centrum. Hier ook leuke mensen ontmoet die we later in het noorden nog weer hebben bezocht. Via Taupo en de nodige thermale activiteiten in dat gebied samen met onze Engelse lifter Tom omhoog naar de bay of Plenty. Hier twee dagen heerlijk aan de prachtige stranden bij Mount Maunganui gebleven, waanzinnige golven om in te body surfen. Zeefris voor een lange tocht in een keer naar de Bay of Islands helemaal in het noorden. Hier wat leuke mensen (Kiwi's en                Amerikanen) bezocht die we eerder op terrassen waren tegengekomen! Mooie dagen in Waitangi en Russell en daarna richting Auckland om de volgende dag naar Sydney te vliegen.

'Awesome' betekent zoiets als onwijs gaaf en dat was Nieuw Zeeland zeker. We hebben samen waanzinnig genoten van de mooie natuur (bergen, meren, stranden, dieren), relaxte sfeer (mensen en dorpjes), goed eten en topwijnen, prachtig weer (zelfs onze wat blekere huidjes zijn inmiddels  heerlijk beach bruin).

Sydney is super! Op twee verschillende plekken ieder 3 dagen overnacht. Eerste plek met focus op de beroemde stranden (Coogee, Bronte, Bondi, Manly etc), erg chill en ook wat leuke  'innercity' wijken (Paddington, Surrey Hills, Kings Cross etc)  gecheckt op goede koffie, hippe shops en funky people.
Daarna 3 dagen op stand geslapen in het CBD (central business district) en prima plek om de Harbour Bridge over te lopen, lopen langs de haven en door de Botanical Gardens, de ferry te nemen vanuit Circulair Quay en een top jazz optreden in de concert hall van het Sydney Opera House te beleven. Ook al is Sydney in z'n geheel behoorlijk uit z'n voegen gegroeid, op de juiste plaatsen is het leven zoals gezegd niet minder dan super. De eerste week is voorbij gevlogen. Daarna toch eerst iets naar het zuiden gegaan om Jervis Bay te bezoeken. Een prima beslissing want de vele baaien met poederwitte stranden, de huisdolfijnen in de bay en onze fantastische Bed&Breakfast direct aan het strand in Huskisson zijn nu al onvergetelijk.
Via de Hunter Valley inmiddels aangekomen in Newcastle. Morgen verder in noordelijke richting langs de oostkust van surfing Australia!
Jullie vinden het vast niet erg als wij nog een maand volop genieten van het vrije reizigersleven , de prachtige plekken, het zonnige klimaat en elkaar. We hopen dat jullie ook snel weer wat zonneschijn krijgen en iedereen het goed maakt. Iedereen bedankt voor de leuke berichten via de reisblog/mail (blijf zeker doen, is leuk om zo toch indirect ook contact te hebben met jullie en jullie belevenissen). Heel veel liefs en een dikke kus!
Take care & enjoy!
Arjan&Martine

1. Mars:
    14 maart 2010
    G'day aussies,
    We hebben net jullie verhaal uit. We moesten erg lachen dat jullie daar ook de lekkere wijntjes alweer ontdekt hebben. Wij daarentegen, drinken een stuk minder in de weekenden nu jullie in den vreemde zijn....Conclusie?? Trek die zelf maar.
    Enne throw another shrimp on the barbie, mate!
    Kus,
    E en M
  2. Karin Zutt:
    14 maart 2010
    Wat een prachtige tijd hebben jullie al gehad zeg,klinkt erg goed allemaal
    Een totaal andere wereld waar jullie je in begeven
    Ons leven gaat goed, maar z'n gangetje!
    Wat lief dat jullie gebeld hebben
    Fijn om je stem te horen en dat jullie samen zo genieten
    Toch vliegt de tijd voorbij en voordat je het weet zijn jullie weer thuis of plakken jullie er nog een paar weken aan vast
    Blijf genieten en pas goed op elkaar..
    Heel veel liefs en en dikke kus van ons
  3. Marcella:
    15 maart 2010
    Hi Martien! en Arjan natuurlijk.
    Heerlijk Australie.. Zou ook zo weer terug willen. Die mensen daar zijn zo relax "no worries". Geniet maar lekker van al het moois. En vergeet de whitsundays niet, zo mooi. Vooral voor Arjan om te duiken!

Enjoy :-) Liefs Marcella
  4. henk en bianca:
    16 maart 2010
    Kwijl, wat hebben jullie t mooi!!!!
    xxxx
  5. Arthur:
    27 april 2010
    Ik heb jullie foto's gezien. Helemaal waanzinnig. Fijn dat Kim met haar verhalen van onze reis bijdrage heeft kunnen leveren.

Op naar de Ford Kuga???!!!