Hip HongKong, beautiful Bali, cool Christchurch NZ

Hi mates,

We zijn nog geen 20 dagen op pad, maar hebben nu al ongelovelijk veel gezien en met 3 landen natuurlijk een enorme variatie aan cultuur, intensiteit en natuur. En toch doen we ook wel lekker relaxed. We ' besparen' natuurlijk enorm veel tijd door TV, kranten, allerlei verplichtingen en zoiets als werk etc volledig te missen! Wat we ook missen is blijkbaar een maar aanhoudende winter bij jullie, sorry maar het enige dat we daar tegenover kunnen zetten is aanhoudende tropische/zonnige omstandigheden.. life can be hard.

Hong Kong was zoals al eerder al kort aangegeven en heel bijzonder stad met een geheel uniek eigen karakter. Westerse maar ook zeker veel Chinese invloeden van zowel de bewoners, de taal, het eten en de typische dingen zoals markten met van alles en nog wat. Vanuit de westerse invloed vooral heel veel hoogbouw (HK leeft net zo goed op de 15e verdieping, met winkels, kantoren, appartementen, restaurants, etc als op de begane grond), veel lifts en roltrappen, 24 uur per dag enorm veel licht en de beroemde skyline (zie foto) tussen HK Island en Kowloon. We hebben hier een prima start gemaakt, lekker hotel op prima plek, super gegeten, ons overgegeven aan de vibe van de stad en met twee heerlijke cocktails Arjan z'n verjaardag gevierd (zie foto).

Bali was compleet anders. Het eerste wat opviel was de tropische hitte en de drukte, een flinke overgang na het superschone en volledig geaircode HK. Na het inchecken in onze eerste hotel (3 dagen in Seminyak) hebben we onszelf eerst 2,5 uur laten verwennen met een Body Bliss. What a bliss, uitgebreide massage en daarna volledige bodyscrub en coconut conditioning... hhmm. De volgende dagen relaxen aan het strand (oa het hippe KuDaTe en andere leuke plekken voor verse sapjes, koffie en iedere dag enorm lekker eten-Indonesisch en/of verse vis) in Seminyak en rondom de hotelpool. De dagen daarna zijn we vooral op pad gegaan naar het wat originelere Balinese leven. We hadden een auto met chauffeur ( I Wayan) naar Ubud en dat klikte zo goed dat we hem daarna nog 2 hele dagen hebben ingeschakeld. Juist via hem heel veel geleerd over het leven, de historie, man/vrouw rol, kastenstelsel, politiek, economie, (religieuze) gewoontes etc van Bali en natuurlijk tegelijkertijd heeft hij ons prachtige plekken op Bali laten zien. Vanuit Ubud o.a. de  bergen in rondom de vulkanen Batur en Mt. Agung op Oost Bali. Op ons verzoek ook bij het zeer basic  huisje + varkensstalletje van zijn ouders en broer met familie gezien midden tussen de rijstvelden. Onderweg veel rijstvelden (zie foto), tempels, offeringen, ceremonies en een gevoel bij de handwerkspecialisaties per dorpje. Na ons hotel met uitzicht over de Sayan vallei bij Ubud, door naar Padang Bai, erg mellow plaatsje en vooral prima om met een lokale kano/catamaran te snorkelen in de omgeving. Op het einde vd 2e dag gingen we nog even naar Blue lagoon beach en daar werden filmopnames gemaakt voor de Ned. geproduceerde film Amphibious. Er moest ook een opname worden gemaakt met een beachparty bij zonsondergang en ja hoor daar hadden ze nog wat (westerse) figuranten voor nodig. Why not, we zijn op vakantie en hadden geen afspraken..bovendien gratis Bintang bier drinken en erg gezellige mensen uit Hoorn ontmoet. Mooi zitten kletsen en wie weet zijn we later dit jaar nog op het filmdoek te bewonderen, 3D zelfs! Voordat we voor de laatste 2 zeer relaxte dagen naar een luxe hotel in Sanur gingen (zie foto met zonsondergang aan het strand) ook nog even een super duik gemaakt naar een met koraal overgroeid scheepswrak vlak aan het strand bij Julamben, kicken.

Nieuw-Zeeland next! In Christchurch eerst maar weer ff bijkomen van de vlucht en nog eens 5 uur tijdsverschil (we zitten nu precies 12 uur voor Nederland) . In onze motelkamer ook een wasmachine en droger dus lekker een wasdagje.. De volgende dag naar de beach suburb Sumner en meteen ervaren dat het hier minder warm is dan op Bali, maar de zonintensiteit nog veel hoger, burn baby burn. Mooie ritjes gemaakt in onze niet al te hippe Mitsubitsi, maar hij rijd. Vandaag om 4 uur op om met zonsondergang onze allereerste ballonvlucht te maken. Vetgaaf om dat samen te doen en in no time zaten we (samen met 15 andere mensen in een bakkie) op 1250 meter hoogte. Oeps, maar dat wende snel en we hadden en prima piloot en prachtige uitzichten (zie foto). Heel cool net als Christchurch zelf, ruim, groen, relaxed, onwijs veel leuke koffietentjes en een sfeer van een uit de kluiten gegroeid dorp met veel stadse plussen.

Tot zover onze update, we zijn samen super lekker aan het genieten van de vrijheid, elkaar, het weer, de mensen die we ontmoeten, lekker eten&drinken, prachtige natuur etc.. Jullie allemaal het beste, overwinterse nog even en wij gaan de komende maand langzaam noordelijker op pad in awesome New Zealand.

Liefs Martine & Arjan

1. Peter en Marry:
    2 februari 2010
    Zo te zien en te lezen vermaken jullie je prima.
    Je hebt nu eenmaal martelaren en apostelen, we zitten met z,n tweeen jullie foto,s te bekijken en het verhaal te lezen op het B4-kantoor in een nu regenachtig Medemblik. De winter is denk ik wel voorbij gezien de prognose.We vinden het heel leuk jullie belevenissen te volgens via deze blog. Geniet en leef bourgondisch, we denken aan jullie.
    Groet van Peter en Marry.
  2. Annemiek de Frankrijker:
    2 februari 2010
    Het ziet er allemaal erg vervelend uit :-) En wij maar strompelen door ijs/sneeuw/prut!!

Jullie zijn precies op tijd vertrokken!!

Groetjes,
    Annemiek
  3. Marcella:
    3 februari 2010
    Zooooo Martien, wat een belevenis!! Ik ben zwaar jaloehoers :( Het is hier koud en snotterweer. Dus volop genieten zou ik zeggen. Je verhalen klinken als muziek in mn oren. Enjoy!!! Liefs Marcella
  4. Mars:
    3 februari 2010
    Zucht, wat heerlijk om te lezen. Gelukkig is het in Warmenhuizen ook heerlijk toeven: sneeuw, glibber en ijs.... En dat met heerlijk riante temperaturen van rond het vriespunt. Nee, we mogen niet klagen.
    Wat hebben jullie al veel gezien in die paar weken dat jullie op de hort zijn! Ik krijg er zelf ook de reiskriebels van. Gelukkig mag ik over twee weken m'n paps en mams opzoeken. Ik ben bijna vergeten hoe de zon eruit ziet!
    Beso,
    Mars
  5. Marijke:
    4 februari 2010
    Hey Martine,

Wat klinkt het allemaal fantastisch! Ik zit hier snipverkouden achter mijn computertje....
    Have fun!

Liefs,

Marijke
  6. Peter en Marry:
    16 februari 2010
    Wat ontzettend leuk en verrassend om je stem te horen Martine.
    Zo ver en toch zo dichtbij is alom bekend maar voor mij een heerlijke ervaring.
    Wij wensen jullie nog prachtige dagen met heerlijke momenten.
    Wij ervaren de winter die hier nog steeds is als gezellig. Ze schaatsen nog steeds voor de deur met prachtige zonnige luchten.
    Wetende dat we over een paar weken...... in dit voorjaarszonnetje kunnen zitten.
    Lieve groeten van Peter en Marry
  7. Marcel Bot:
    1 maart 2010
    Hoi Lieverds,

Na een weekje winterstop even jullie site checken. Volgens mij vermaken jullie je prima, al weet ik niet meer precies wanneer jullie weer hier in het koude kikkerland zijn.

alle liefs Marcel
  8. Marieke:
    3 maart 2010
    Hoi Martine en Arjan,
    wat onwijs gaaf wat jullie zien en beleven! Leuk hoor om zo op de hoogte te worden gehouden. En dan jullie eerste filmdebuut, haha.. Nou geniet vooral en ik kijk weer uit naar jullie volgend reisverhaal.
    Groetjes Marieke
  9. Sjaan en Rob:
    3 maart 2010
    Martine en Arie,

Terwijl hier de eerste lentekriebels met voorzichtige zonnestralen over de ruggen van de mensen lopen zitten jullie vast air-cooled (dwz een zeewindje) zij aan zij op een handdoekje. Is het al Bondi beach of misschien nog de Coromandel? Anyway, keep on movin'. Hier alles goed al hebben we naast de lentekriebels ook verkiezingskoorts.

E.L.

Sjaan en Rob
  10. Karin Zutt:
    7 maart 2010
    Hoi lieverds,
    Voor ons is het moeilijk te bevatten wat jullie allemaal zien,voelen,horen,proeven en ruiken
    Maar zoals we lezen en horen is het FANTASTISCH
    Fijn dat het is en meer dan dat van wat jullie er van verwachten
    Blijf genieten.....want de tijd vliegt zomaar voorbij !
    Liefs en een dikke kus van ons xxxx
  11. Gerard:
    11 maart 2010
    Lieve Martine en Arjan,

Hier even een berichtje uit A'dam. Ben niet zo goed met blogs zoals je gemerkt hebt :-) In elk geval genieten jullie lekker. Bijkletsen doen we als jullie terug zijn. Ben erg benieuwd.

Hier alles met regelmaat, al heb ik zoals menig ander enorm zin in ZON.... dus meenemen die boel als jullie terugkomen :-)

Geniet nog lekker van deze speciale reis en tot snel weer.

Veel liefs,
    Gerard XX
  12. Peter en Marry:
    12 maart 2010
    Lieve Martine en Arjan,

We openen dagelijks jullie blog om te kijken of er nieuws is van uit down under. Martine, we laten je stem op de telefoonbeantwoorder staan, zodat we je zo nu en dan weer even kunnen horen als van ouds.Hopelijk genieten jullie lekker van Australie na het bezoek aan New Zeeland. Neem maar veel foto,s dan kunnen wij ook genieten als jullie weer in het land zijn. Hier gaat alles lekker, de winter is nu hopelijk voorbij en kunnen we de lente tegemoed zien.
    Hou jullie goed en tot horens, mails enz. Groeten Peter en Marry.